W związku z wyborami samorządowymi, przypominamy komitetom wyborczym o obowiązujących przepisach prawa i procedurach postępowania w zakresie umieszczania plakatów wyborczych w pasach drogowych dróg publicznych w Tarnowie.
- Umieszczenie plakatu wyborczego w pasie drogowym wymaga uzyskania zezwolenia zarządcy drogi.
- Zezwolenie wydawane jest w formie decyzji administracyjnej, w której zostanie naliczona stosowna opłata za zajęcie pasa drogowego.
- Samowolne umieszczanie jakichkolwiek materiałów wyborczych w pasie drogowym lub naruszenie obowiązków określonych w zezwoleniu zarządcy drogi (w zakresie warunków bądź terminu) jest zabronione i będzie skutkowało wszczęciem postepowania administracyjnego zmierzającego do wymierzenia kary pieniężnej zgodnie z art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych równej dziesięciokrotności opłaty należnej, ustalanej zgodnie z art. 40 ust. 6 cyt. ustawy..
Plakat wyborczy nie jest związany z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego i jego umieszczenie w pasie drogowym zależy od zgody zarządcy drogi.
W związku z powyższym, umieszczenie w pasie drogowym tego typu reklam wymaga wcześniejszego uzyskania:
- zezwolenia na lokalizację reklamy – nośnika informacji wizualnej (tablica reklamowa, urządzenie reklamowe i inne) w pasie drogowym na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o drogach publicznych,
- zezwolenia na umieszczenie reklamy – nośnika informacji wizualnej w pasie drogowym na
podstawie art. 40 ust. 1 ustawy o drogach publicznych.
Zezwolenia wydawane są na wniosek, dostępny w siedzibie ZDiK lub na stronie internetowej BiP (linki otwierają się w nowej karcie):
Wypełnione wnioski wraz z załącznikami należy złożyć do Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie, ul. Bernardyńska 24, 33-100 Tarnów.
Stawki opłat za każdy dzień zajęcia pasa drogowego przez umieszczenie reklamy wynoszą
za 1 m2 powierzchni reklamy:
Kategoria drogi | Wysokość opłaty |
Drogi krajowe (np.: Aleja Jana Pawła II) | 2,50 zł |
Drogi wojewódzkie (np.: ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego) | 2,00 zł |
Drogi powiatowe (np.: ul. Tuchowska) | 1,50 zł |
Drogi gminne (np.: ul. Bernardyńska) | 1,20 zł |
Kara za umieszczenie reklamy bez zgody zarządcy drogi wynosi 10-krotność opłaty określonej za wydanie zezwolenia.
Rodzaj reklamy | Koszt zajęcia pasa drogowego zł/dzień |
Opłata – kara brak zezwolenia zł/dzień |
---|---|---|
Reklama typu baner 2,0 m x 1,0 m = 2,0 m2 |
Drogi krajowe: 5,00 | 50,00 |
Drogi wojewódzkie: 4,00 | 40,00 | |
Drogi powiatowe: 3,00 | 30,00 | |
Drogi gminne: 2,40 | 24,00 |
Wybierając lokalizacje materiałów wyborczych należy wziąć przede wszystkim pod uwagę bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zgodnie z art. 110 § 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1277 z późn. zm.) „Policja lub straż gminna jest obowiązana usuwać na koszt komitetów wyborczych plakaty i hasła wyborcze, których sposób umieszczenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź bezpieczeństwu w ruchu drogowym”.