ZARZĄD DRÓG I KOMUNIKACJI
w TARNOWIE

Umieszczanie reklam wyborczych w pasie drogowym

W związku z wyborami samorządowymi, przypominamy komitetom wyborczym o obowiązujących przepisach prawa i procedurach postępowania w zakresie umieszczania plakatów wyborczych w pasach drogowych dróg publicznych w Tarnowie.

  • Umieszczenie plakatu wyborczego w pasie drogowym wymaga uzyskania zezwolenia zarządcy drogi.
  • Zezwolenie wydawane jest w formie decyzji administracyjnej, w której zostanie naliczona stosowna opłata za zajęcie pasa drogowego.
  • Samowolne umieszczanie jakichkolwiek materiałów wyborczych w pasie drogowym lub naruszenie obowiązków określonych w zezwoleniu zarządcy drogi (w zakresie warunków bądź terminu) jest zabronione i będzie skutkowało wszczęciem postepowania administracyjnego zmierzającego do wymierzenia kary pieniężnej zgodnie z art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych równej dziesięciokrotności opłaty należnej, ustalanej zgodnie z art. 40 ust. 6 cyt. ustawy..

Plakat wyborczy nie jest związany z  potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego i jego umieszczenie w pasie drogowym zależy od zgody zarządcy drogi.

W związku z powyższym, umieszczenie w pasie drogowym tego typu reklam wymaga wcześniejszego uzyskania:

  1. zezwolenia na lokalizację reklamy – nośnika informacji wizualnej (tablica reklamowa, urządzenie reklamowe i inne) w pasie drogowym na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o drogach publicznych,
  2. zezwolenia na umieszczenie reklamy – nośnika informacji wizualnej w pasie drogowym na
    podstawie art. 40 ust. 1 ustawy o drogach publicznych.

Zezwolenia wydawane są na wniosek, dostępny w siedzibie ZDiK lub na stronie internetowej BiP (linki otwierają się w nowej karcie):

  1. Wniosek o zezwolenie na lokalizację reklamy
  2. Wniosek o zezwolenie na umieszczenie reklamy

Wypełnione wnioski wraz z załącznikami należy złożyć do Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie, ul. Bernardyńska 24, 33-100 Tarnów.

Stawki opłat za każdy dzień zajęcia pasa drogowego przez umieszczenie reklamy wynoszą
za 1 m2 powierzchni reklamy:

Kategoria drogi Wysokość opłaty
Drogi krajowe (np.: Aleja Jana Pawła II) 2,50 zł
Drogi wojewódzkie (np.: ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego) 2,00 zł
Drogi powiatowe (np.: ul. Tuchowska) 1,50 zł
Drogi gminne (np.: ul. Bernardyńska) 1,20 zł

Kara za umieszczenie reklamy bez zgody zarządcy drogi wynosi 10-krotność opłaty określonej za wydanie zezwolenia.

Rodzaj reklamy Koszt zajęcia pasa drogowego
zł/dzień
Opłata – kara brak zezwolenia
zł/dzień
Reklama typu baner
2,0 m x 1,0 m = 2,0 m2
Drogi krajowe: 5,00 50,00
Drogi wojewódzkie: 4,00 40,00
Drogi powiatowe: 3,00 30,00
Drogi gminne: 2,40 24,00

Wybierając lokalizacje materiałów wyborczych należy wziąć przede wszystkim pod uwagę bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zgodnie z art. 110  § 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1277 z późn. zm.) „Policja lub straż gminna jest obowiązana usuwać na koszt komitetów wyborczych plakaty i hasła wyborcze, których sposób umieszczenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź bezpieczeństwu w ruchu drogowym”.